zaterdag 5 juni 2010

UIT DE OUDE DOOS


........De laatste tijd zie ik regelmatig op allerlei blogs.....heel erg leuke dingen staan......die door de dames zelf gemaakt zijn.....Voor mij vaak een feest van herkenning.....want alles van vroeger word ooit weer eens modern.....Ja..toen al....toen mijn dochters nog kleine meisjes waren...heel heel lang geleden.....maakte ik al bijna alles zelf.....En de kleding vrolijkte ik dan op met borduurwerk....Zoals dit jurkje.....dit is een strokenjurkje....3 stroken.....een van uni stof en eentje met lila broderiestof en het laatste van een bijpassend bloemetjes stofje........er zat een bandje aan om aan de achterzijde te strikken.....en op het voorpand een borduurwerkje zoals je ziet....Dat borduren werd met de hand gedaan......Niemand had er een idee van dat het zo'n 30 jaar later.....bijna allemaal met een borduurmachine gedaan werd......

...Zoiets vond ik leuk om te maken en ze hebben ze veel gedragen.....en daarbij scoorde ik heel erg veel complimenten......altijd leuk om te krijgen..toch........Ook haken deed ik graag in die tijd.....breien was niet zo mijn ding...maar haken wel......leuke vestjes voor de dametjes.....Paars was toen ook al modern zoals je ziet.....met een wit blousje eronder stond dat heel leuk........

.......Op deze foto zie je mijn moeder nog.....helaas is ze overleden......jammer.....het was zo'n lieve Oma.....Stil zitten was ook niet zo haar ding.....ze was altijd bezig met handwerken.....ze deed erg veel aan kunstbreien......we hebben allemaal wel enkele kleedjes van haar hand.....en het lijkt mij dat het niet zo lang zal duren eer die ook weer in de mode komen.......

.....O ja....en die haren invlechten deed ik ook zelf......Ik vond dat leuk staan en het bleef meestal heel de dag netjes zitten.......Als er nu over gepraat word....zeggen ze....ja..dat moest van Mama.....terwijl ze het toen best leuk vonden.........
.......Ook het jurkje wat Sandra op de laatste foto draagt is nu weer helemaal hot...al kenden wij toen die uitdrukking nog niet......het bovenpandje was met elastiek gesmokt...onder langs een dubbele gerimpelde strook......het kon als zonnejurkje gedragen worden en ook met een wit T-shirtje eronder......Paars en lila zijn wel Sandra's lievelings kleuren gebleven........

......Uber verschiedene Blogs sehe ich die letsten seit regelmäßig sehr schöne Sachen stehen die man selber gemacht hat..... oft ist es fur mich ein Fest der Anerkennung.....weil alle aus der Vergangenheit wieder modern geworden ist.....den damals....wenn meine beide Töchter nog kleine Mädchen waren......oi oi....ist das lange her.....Ich habe fast alles selber gemacht.....Und die Kleider habe ich oft mit Stickerei geschmuckt.........dies ist ein 3 Streifen Kleid.........1 Streifen von Uni und eins mit lila broderiestof und der letzte in einer dazu passenden blumen Stoff........es gab eine Band auf der Rückseite damit man eine Schleife machte.....Und am Vorderseite eine Stickerei.......Die wurde von Hand gemacht...... Niemand konnte wissen dass fast 30 Jahre später alle Stickereien mit einer Stickmaschine gemacht werden.....So etwas fand ich lustig zu machen und sie haben es sehr oft getragen.....und ich habe eine ganze Menge Komplimenten bekommen..... Ich mochte Damals auch gern Häkeln......Stricken war nicht so mein Ding......schöne Strickjacken für meine Mädchen.....Purple war damals auch schon modern so wie heute.....mit einer weißen Bluse darunter........
....... Auf dem Bild seht ihr meine Mutter auch nog..........Leider ist sie Verstorben...Schade.....es war ein so liebe Oma..... stil sitzen war auch nicht ihr Ding .....sie war immer beschäftigt mit Handarbeiten.....sie hat eine Menge Tischdecken gemacht.....Kunst Stricken heist das.....Wir alle haben ein paar Kleider von ihre Hand in unserem Besitz.....und es scheint mir.....lange wird es nicht dauern bevor es wieder Mode wird....
.......Das Kleid das Sandra im letzten Bild trägt ist jetzt wieder ganz heis.....es könnte als Sommerkleid getragen aber auch mit einem weißen T-Shirt darunter...... Lila und Flieder sind Sandra's Lieblingsfarben geblieben........

21 opmerkingen:

  1. Liebe Thea,
    ja so war das damals und auch heute wiederholt sich doch vieles, nur geht manches schneller, Dank der modernen Maschinen und das ist auch gut so;))
    Aber unsere Jugend war doch auch wunderbar;)))
    Liebe Grüße und sonniges Wochenende Adelheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja leuk alles wat je toen zag komt weer terug en ik vind dat helemaal niet erg want zeg nou zelf zo'n jurkje dat is toch zo leuk met dat borduurwerk.
    Je hebt het dus van geen vreemde jouw mams was ook creatief en dan de breiwerkjes die jullie nog steeds hebben die zijn helemaal bijzonder.
    Geniet je van het mooie weer???en de tuin vast wel:-))

    lieve groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi die foto's uit de oude doos.
    Dat voorpand van dat jurkje ziet er mooi uit, er komen dat weer allerlei herinneringen naar boven als je de foto's bekijkt hé.

    Groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om naar oude foto's te kijken. Inderdaad komt alles weer terug. Wat leuk dat je ook zelf de kleding versierde met borduurwerkjes. Nu gaat dat veel makkelijker met de machine natuurlijk, maar volgens mij gaat er niets boven echt handwerk.
    fijn weekend verder,
    Lieve groet van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Thea,
    dein deutsch wir immer besser :)
    die stickerei auf dem kleid ist ja toll, ich bin dazu zu doof *lach*
    aber man kann ja nicht alles können.
    ich wünsche dir noch einen schönen samstag.
    lg
    sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schattig jurkje en leuk dat het helemaal zelf geborduurd is. Heeft je dochter ook het creatieve gen meegekregen?
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar is de tyd gebleven hé Thea,schitterend wat jij ook gemaakt heb.
    Ik maakte ook alles voor de kinderen,tot jassen toe,breien ook.
    Op school waren ze altyd jaloers,op me kinderen.
    prachtige stoffen,en ja aparte kleding,die niet te koop was in de winkels.
    Helaas is dat allemaal voorbij.
    Die meiden van mij,kopen alles voor hun kinderen.
    Maar ze werken natuurlijk ook.

    Liefs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al die foto's van vroegen en leuk dat al die dingen weer terug komen. groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo leuk, ik had natuurlijk jongens dus bij mij moest het vooral stoer zijn, en soms dezelfde kleuren maar andere patronen, leuk he, ik heb ook alles genaaid, ook voor mij toen, toch waren dat leuke tijden, niet waar? je hebt schatjes van dochters meid. liefs van mie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thea, ook ik heb zo'n creatieve moeder....Ze ging zelfs zo ver, dat ze kleding ''op zicht'' meenam [dat kon toendertijd nog ;-) ], en thuis liet ze het mij en mijn zusje passen. Als het ons beviel, tekende ze het globaal na. In de modebladen zocht ze dan een patroon wat er op leek en veranderde het een beetje....
    Helaas konden de meiden op school de kunsten van mijn moeder niet waarderen [oh..wat ben ik gepest....]...maar de genen voor het kledingmaken heb ik gelukkig wél...en ben er maar wat gelukkig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Thea,

    Wat leuk al die foto's uit de oude doos...wat gaat de tijd dan snel vind je ook niet?
    Wat een leuke foto's van je kinderen..die staartjes en leuke jurkjes..
    Geweldig dat je nu weer mooie kleding maakt voor je kleinkinderen...en ik weet zeker dat ze erg blij zijn met zo'n lieve creatieve moeder en oma..

    Doegiesssssssssss,
    Marijkexx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk al die foto's van vroeger, echt een schattig geborduurd jurkje!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijk feest van herkenning. Ik heb ook van die smockjurkjes gedragen en de gehaakte poncho. Oh, helemaal weg was ik er van. Ik had een groen met wit en oranje. Ik kan hem me nog zo voor de geest halen. Mijn oudste dochter van 17 is echt gek op al die oude kleding. Zij en haar vriendinnen struinen menige rommelmarkt af.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. schattig hoor Thea,kan me dat nog goed herinneren,Annemieke had ook van die elastiekjes jurkjes,ze is er ook in een gevormd,leuke foto's van je meisjes,altijd leuk.

    lieve groetjes Greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik had vroeger ook altijd zelfgemaakte kleren, mijn moeder was daar erg goed in. Pas toen ik een tiener werd vond ik het niet meer leuk. En nu dus weer wel, want ik kruip nu achter de naaimachine om voor mezelf kleren te maken.
    Groetjes, M

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Thea, leuk hoor, die oude foto's! Wat is alles veranderd he?!

    Welterusten voor zo meteen en alvast een hele leuke dinsdag, dat de regen maar ver weg mag blijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Thea,

    Oh wat herkenbaar is dit zeg ! Ik had vroeger ook altijd staartjes of ingevlochten haar en mijn moeder naaide ook al mijn kleding zelf.
    Jurkjes met pofmouwtjes, overgooiertjes, geborduurde bovenstukjes, broderie etc. En vooral paars inderdaad !
    Is jouw dochter ook uit de 70-er jaren (ik kom uit 1976) ?
    En maakt ze nu zelf ook wel eens wat of blijf jij creatief voor de hele familie ?

    Groetjes,
    Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een leuke fotos uit de oude doos en de tijd vliegt dan he?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goede morgen lieve Thea,
    Deine Bilder aus vergangenen Tagen sind schön anzusehen..
    Die Zeit verfliegt viel zu schnell..
    Alles was wir früher getragen oder gemacht haben kommt aber wieder....wenn auch etwas anders ;o)
    Wobei ich es schade finde das die Kinder von Heute nicht mehr so spielen können wie es unsere Kinder früher getan haben...
    Heute geht nichts ohne die neuste Technik..
    Drum schaue ich mir gerne Bilder von Früher an und sage....danke für's anschauen dürfen,liebe Thea.
    Mooi Groetjes
    uit Schleswig-Holstein ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Thea,

    Wat een nostalgische foto's laat je ons zien . Dan gaan de gedachte zo terug naar vroeger......
    Leuke kleding maakte je, en maak je toch nog steeds?
    Daaaag Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Thea, dank voor je bezoek en je berichtje! Natuurlijk kom ik ook even bij jou kijken. De eerste foto die ik zag was die met de pot pindakaas. Wat een superidee. Ik ga meteen aan mijn man vragen om ook zo'n soort standaard te maken. Ook heb ik al een paar schitterende kransen voorbij zien komen. Ik ga nog even verder lezen en ga ook regelmatig terugkomen.
    Fijne dag,
    Natacha (uit Luxemburg)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat.

Lieve groetjes van Thea ♥